Fietsenfabrikant Accell, exploitant van onder meer Batavus en Sparta, moest in 2013 extra korting geven om hoge voorraden weg te werken. Dat drukte de winst.
Dat maakte de producent van merken als Batavus, Sparta en Koga vrijdag bekend.
Topman René Takens van Accell omschreef 2013 als een lastig jaar, waarin het bedrijf werd geconfronteerd met lagere consumentenbestedingen en een koud voorjaar, waardoor de omzet minder toenam dan verwacht. Om de relatief hoge voorraden in de tweede jaarhelft weg te werken, moesten hogere kortingen worden geboden, waardoor de marges lager uitvielen, aldus Takens.
Fietsenfabrikant Accell Group heeft in 2013 wel de omzet met 10 procent zien stijgen tot 849 miljoen euro, geholpen door hogere verkopen van elektrische fietsen en groei in Noord-Amerika.
Daarmee heeft Accell aan zijn eigen verwachting voor een hogere omzet voldaan.
Lagere winst Accell
Het bedrijfsresultaat ging met twee procent omhoog naar 36,9 miljoen euro, maar de nettowinst zakte tot 19 miljoen euro, van 23,3 miljoen euro een jaar eerder.
Accell had in november al aangegeven op een lagere nettowinst te rekenen onder meer vanwege reorganisatiekosten en hogere financieringslasten.
Accell verwacht dat dit jaar de omzet en het resultaat verder zullen stijgen, geholpen door de verbeterde economische omstandigheden.
Verkoop elektrische fietsen stijgt sterk
Het bedrijf verkocht vorig jaar meer dan 1,8 miljoen fietsen, van 1,6 miljoen in 2012. De verkoop van elektrische fietsen ging met 23 procent omhoog en is inmiddels goed voor 35 procent van de totale fietsenomzet van Accell. Dat was 32 procent een jaar eerder.
In Nederland zag Accell de fietsenomzet met drie procent stijgen, bij een 3 procent lagere afzet. Het bedrijf profiteerde van een sterke groei van de verkoop van elektrische fietsen, die de daling bij andere productgroepen compenseerde.
In Duitsland nam de fietsenomzet met 7 procent toe, bij een 2 procent lagere afzet. Ook hier deden elektrische fietsen het goed. In Noord-Amerika ging de fietsenomzet fors omhoog, aldus Accell, vooral bij modellen voor sportief gebruik.
Accell gaf verder aan dat de reorganisaties in Nederland en Noord-Amerika op schema liggen en ook in 2014 actief op zoek te zijn naar mogelijke overnames.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl